Patty Brard

Column Patty Brard

Vroeger wilden kinderen van 12, 13 jaar brandweerman of juf worden. Vraag het ze nu en het antwoord is waarschijnlijk vlogger of YouTuber. Nog nooit was wereldwijde faam zo binnen handbereik als tegenwoordig met YouTube. Wereldwijd meer dan 1 miljard gebruikers en er worden per dag zo’n 4 miljard video’s bekeken. Dus hoe makkelijk is het niet wereldberoemd en steenrijk te worden?

Nou, zo makkelijk blijkt dat nog niet te zijn. Tussen al die filmpjes is het natuurlijk wel de kunst om op te vallen. En dan de druk dat je elke week een nieuw filmpje moet hebben. Vloggers vervallen dan ook al gauw in reallifesoaps waar niemand op zit te wachten, want waar moeten we die lui in godsnaam van kennen? Voor televisie, weet ik uit ervaring, moest je je sporen qua bekendheid wel verdiend hebben voordat je een reallifesoap kreeg. Tegenwoordig denkt iedereen met 50.000 volgers op social media dat -ie een ster is en zijn leven het uitzenden waard. 

Zo hoorde ik van een Engels meisje dat een luxe hotel in Dublin aanschreef omdat ze daar heel graag gratis een paar nachten wilde verblijven, in ruil voor een positief verslag op haar YouTubekanaal. De verbijsterde manager van het hotel slingerde haar verzoek op Facebook, met de strekking: wie ze wel niet dacht dat ze was? Hij had gelijk, want ze was ook niemand. Het meisje reageerde online met een zeventien minuten durend filmpje waarin ze zei droevig en vernederd te zijn. ’Ik ben influencer, het is de enige job waar ik me lekker bij voel!’

Tja, wie zou niet de wereld rond willen voor niets in ruil voor een vakantiefilmpje? Het is allemaal niet zo eenvoudig als het lijkt. De concurrentie is groot, het verloop ook en het is moeilijk om constant inhoudelijk goede onderwerpen voor die programmaatjes van pakweg drie minuten te verzinnen. Zo zag ik dat zelfs de succesvolle Enzo Knol van de week verviel in het verslaan van de storm, met filmpjes die ik al tig keer voorbij had zien komen op social media en de ouderwetse televisie.

Nikkie de Jager vind ik een echte influencer. Met haar make-upvideo’s heeft zij laten zien dat succes mogelijk is op YouTube als je echt iets kunt. Zelfs als je een heel slechte dag hebt, weet Nikkie raad met een passend make-upje op haar Nikkie Tutorials. Zij kan echt wat en spreekt ook nog eens zo goed Engels dat wereldwijd succes met miljoenen volgers niet kon uitblijven. Ze is 23 jaar, al tien jaar bezig en sinds kort eigenaresse van een miljoenenhuis in Uden. Petje af voor Nikkie, zij bewijst wel dat vloggen niet voor iedereen is. Je moet wat kunnen!