Patty Brard

Column Patty Brard

Wat een heerlijke kijkcijferhit heeft Linda de Mol op de zaterdagavond weer in handen met het übergezellige familieprogramma Oh, Wat Een Jaar! Sinds ik op Ibiza zit, interesseren kijkcijfers mij iets minder, maar afgelopen zondag maakte ik een kleine buiging voor Linda.

Tot voor kort zat ik elke ochtend om half acht klaar om die cijfers binnen te zien komen, er van alles van te vinden en via de app met vrienden uit het vak te bespreken. Het was jarenlang of ik elke dag een rapport kreeg en hoe goed je ook je best deed, je kon toch nog keihard afgestraft worden. Volgens mij is half acht automatisch ook de wektijd van mijn hondjes geworden, want die springen elke dag nog steeds om die tijd op mijn hoofd.

Een paar weken geleden was ik samen met Henny Huisman te gast in Oh, Wat Een Jaar! over 1977. Ik had toen nog geen idee wat het programma inhield, maar dacht wel: oké, samen met Henny Huisman, nu ben je officieel oud! Waarschijnlijk dacht Henny precies hetzelfde.

Hoe dan ook, Henny en ik keerden qua look terug naar 1977, gierend van de lach in de kleedkamer, om daarna aan het nieuwe spel deel te nemen. Ik had mezelf redelijk goed voorbereid op waar ik was in 1977 en wat er toen gebeurde. Omdat mij verteld was dat muziek centraal staat in het programma, had ik de hele top 100 van 1977 in mijn hoofd geprent. Maar de spelletjes bleken zo goed in elkaar te zitten dat mijn voorbereidingen niet specifiek genoeg waren.

Heel verrassend was het jonge publiek in de studio, dat de connectie maakt tussen nu en het jaar in kwestie. Die niet weten hoe Rob de Nijs er vroeger uitzag, maar nu wel herkennen. Geen idee hebben wie Julien Clerc is en voor het eerst zijn muziek horen.

In deze moeilijke tv-tijden, waar iedereen het alleen maar heeft over jong en internet en vloggers en bloggers, en programma’s vanwege wanhopige verjongingspogingen vol staan met mensen waarvan niemand een idee heeft wie ze zijn als ze maar iets op YouTube doen, slaat Linda dus wel die gewilde brug tussen jong en oud. En ze heeft het nog zelf bedacht ook! Met 1,8 miljoen kijkers is Linda zondag waarschijnlijk ook juichend wakker geworden bij het zien van de cijfers. Nog even een interactieve versie maken voor volgend seizoen en een nieuwe internationale hit is geboren!