Patty Brard

Column Patty Brard

Het mooie van je wittebroodsweken doorbrengen op een prachtig landgoed op Ibiza is dat je op een regenachtige dag weer eens ouderwets voor de buis kan hangen. Heerlijk zappend langs alle Nederlandse kanalen. Kan me niet meer heugen dat ik drie weken achter elkaar mijn agenda leeggegooid heb.

Als eigen baas neem je zelden vakantie, maar na twee huwelijksceremonies, een reallife soap en Bonje Met De Buren kon het gewoon niet anders. Ik liep op mijn tandvlees. Als iemand 'boe' riep, begon ik te janken. Tijd voor zon, zee, oneindige lunches en af en toe tijdens een lokale regenbui lekker bijzappen. Ibiza op zijn best. Maar wat heb ik nou eigenlijk gezien? Niet veel nieuws onder de zon. Het is nog steeds The Voice die regeert en Holland's  Got nog steeds Talent. Eigenlijk ben ik een saaie doos, want ik vind SynDROOM, Hollands Beste Bloemstylist en Geer en Goor lekker om naar te kijken. En zo blijven we elke keer weer iets vinden over de programma’s. Sterker nog, ik kijk niet eens meer televisie zonder meteen mijn mening te delen of die van anderen te checken op social media. Lekker lezen wat iedereen erover te zeggen heeft. Zo is natuurlijk Thuis Voor De Buis ontstaan. In dat RTL4-programma wordt een vaste groep kijkers gevolgd terwijl die thuis televisie kijkt. De deelnemers komen uit alle hoeken van de samenleving en reageren op de hoogtepunten van de week. En hoewel ik dol ben op tv kijken met social mediameningen ernaast, vind ik Thuis Voor De Buis zo’n gek programma! Want wat kan het je schelen wat juist deze mensen ervan vinden, terwijl je de beschikking hebt over de mening van miljoenen mensen op social media op het moment dat een programma op tv is? Ik snap daar helemaal niets van. Het programma is in Engeland een doorslaand succes, miljoenen kijkers zitten op vrijdagavond naar de meningen van een paar huishoudens te kijken over programma’s die al uitgezonden zijn. Wel lekker goedkoop om te maken, de programmarechten zijn toch al van de zender en het werkt misschien ook wel promotioneel voor de besproken programma’s voor de nog te volgen uitzendweken. Mij kan het niet boeien, maar zo’n 700.000 kijkers vinden het in Nederland leuk. Tja, wie ben ik dan? Ik draai me nog maar even twee weken om.