Pexels Cottonbro Studio 6804086

Digital employer branding en social onboarding via apps

Krapte op de arbeidsmarkt stelt organisaties voor een grote uitdaging in hun wens naar groei. Vacatures staan lang open, personeel stapt over naar een concurrent, enzovoorts. Recente cijfers laten zien dat 25% van de ICT’ers in de afgelopen twaalf maanden van functie en/of werkgever wisselde. Niet eerder was de loyaliteit aan de eigen werkgever zo laag. Digital employer branding en social onboarding vormen nieuwe methoden om personeel te werven en te binden. In dit artikel lees je er meer over.

Bouwen aan een digital employer brand

Organisaties dienen zich te onderscheiden van de concurrent. Wat maakt het werken voor jouw bedrijf aantrekkelijker, dan het werken voor andere organisaties in de markt? Het is zaak te bouwen aan een werkgeversmerk, een employer brand. Dit kan digitaal, middels hippe video’s en bijvoorbeeld activiteiten op apps als TikTok, Instagram en BeReal. Steeds meer organisaties proberen zo een jong, talentvol publiek te bereiken. Zoom in deze video’s in op thema’s die specifiek voor deze doelgroep belangrijk zijn. Vaak is dat niet uitsluitend het geboden salaris; de werkomgeving is minstens zo belangrijk.

Niet voor niets kiezen verschillende bedrijven voor het ombouwen van hun kantoor tot een werkcafé. Waar je de trap thuis bekleed met trapmatten, een klok aan de muur hebt hangen en in de gang een schoenenrek plaatst, zou ook een kantoor op een huiselijke wijze moeten worden ingericht.

Social onboarding via apps voor betere binding

Naast de digitale kansen om nieuw personeel te werven, helpen apps ook bij het binden van bestaand personeel. Kies bijvoorbeeld voor de toepassing van een app voor de social onboarding van collega’s. Feitelijk vormt zo’n app een soort sociaal netwerk, waarin nieuwe starters hun collega’s leren kennen, meer te weten komen over het wel en wee binnen de organisatie, enzovoorts. Het verloop van medewerkers die al binnen een jaar tot anderhalf jaar weer vertrekken neemt zo sterk af. Zeker in een tijd waarin collega’s veelal vanuit huis werken biedt zo’n app de uitkomst. Beelden zeggen veel meer dan platte tekst!

Toepassing van AI bij werving en selectie

Verwacht wordt dat AI steeds belangrijker wordt bij de uitvoering van HR-processen. Er zijn verschillende processen die versneld kunnen worden met de toepassing van kunstmatige intelligentie. Tegelijkertijd brengt het grote uitdagingen met zich mee. Hoe weet je zeker dat kandidaten op een eerlijke, betrouwbare wijze geselecteerd worden? Vindt een AI-bot online nieuwe kandidaten op basis van de juiste elementen, of blijken deze kandidaten bij vervolggesprekken ongeschikt te zijn voor een functie?

Beeld: Pexels