Tina Nijkamp 26062201 Beeld: Reni van Maren

Tina Nijkamp en NMO hebben ‘goed gesprek’ gehad

Kijkcijferexpert Tina Nijkamp en het Nationaal Media Onderzoek (NMO), de organisatie die sinds kort verantwoordelijk is voor de communicatie van de Nederlandse kijkcijfers, hebben maandag een “goed gesprek” met elkaar gehad. Dat schrijft Nijkamp in haar Instagram Stories.

Sinds eind augustus worden lineaire kijkcijfers niet meer de dag na de uitzending openbaar gepubliceerd, maar worden die cijfers pas een week na de uitzending inclusief het uitgesteld kijken gedeeld. Nijkamp is het daar niet mee eens en bleef na die wijziging de lineaire cijfers toch op Instagram delen. Het NMO overwoog haar daarop een sanctie op te leggen.

Geen sanctie

Die sanctie komt er niet, schrijft Nijkamp en dat bevestigt ook een woordvoerder van het NMO. De kijkcijferdeskundige zegt daarnaast dat er “begrip” was tijdens het gesprek. “Hoop ook dat ik een zaadje heb geplant om elke dag in ieder geval de kijkcijfer top 15 gewoon openbaar te maken. Zover is het nog niet, want het NMO werkt in opdracht van oa NPO, RTL en Talpa.”

Zelf blijft Nijkamp ondertussen de “highlights van de kijkcijfers van de dag ervoor” delen. “Wordt (hopelijk snel) vervolgd.”

Beeld: Reni van Maren