Rob Stenders

Moederbedrijf De Telegraaf neemt Radio Veronica over: toekomst medewerkers onduidelijk

Mediahuis, het moederbedrijf van onder meer De Telegraaf, heeft Radio Veronica overgenomen van Talpa. Dat heeft Talpa maandag bekendgemaakt. Het is nog niet duidelijk wat de impact op het personeel zal zijn.

De beslissing heeft te maken met de aanstaande veiling van de FM-frequenties. Vorig jaar bepaalde het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb) dat de landelijke FM-frequenties opnieuw moeten worden verdeeld. Het kabinet beperkt het aantal frequenties dat een aanbieder van commerciële radio mag hebben tot drie. Dat betekende dat Talpa, het moederbedrijf van Radio 10, Radio 538, Sky Radio en Radio Veronica, in elk geval een van de vier huidige vergunningen zou kwijtraken. Van die vier stations wordt Radio Veronica het minst goed beluisterd, Radio 10 is het populairst.

Het is nog niet duidelijk wat dit voor het personeel betekent. “De verkoop is ook van invloed op medewerkers die voor het merk werken. Daarvoor volgt een adviesaanvraag bij de Ondernemingsraad. We onderzoeken momenteel de personele consequenties en informeren daar eerst onze collega’s over”, laat moederbedrijf Talpa Network desgevraagd weten.

Belangrijke speler

Radio Veronica is een merk met een rijke historie, zegt Paul Römer, Managing Director Radio & Televisie van Talpa Network in een reactie. “De komst van Veronica binnen het omroepenstelsel was in 1960 de start van commerciële radio en daarmee de grondlegging van de radio zoals tegenwoordig nog te horen.” Volgens Römer is Veronica “na 63 jaar nog altijd één van de belangrijke spelers in het radiolandschap met een onderscheidende muziekprofilering”.

Meer zekerheid over toekomst

Met de verkoop aan Mediahuis heeft Radio Veronica een optimale uitgangspositie om ook in de toekomst een belangrijke plek in het radiolandschap te blijven behouden, zegt Römer. “We zijn blij dat we met deze wisseling van eigenaar hen meer zekerheid kunnen bieden over de toekomst van het merk.”