Schermafbeelding 2023 05 15 Om 15.29.03

Koning in Speedo

Deze column is gepubliceerd in Weekend nummer 20

De Oranjes hebben generaties lang zorgvuldig geprobeerd een bepaald imago op te bouwen. Hard werken, zich inzetten voor de samenleving, niet te volks of te gewoon zijn, maar toch benaderbaar. Een vleugje sprookje en theater, maar niet te veel. Geen jetset, maar koninklijk. Ver weg van het celebritygedrag.

Door Rick Evers

Van de Oranjes zien we niet zo gauw de glamoureuze shoots waar de Deense royals of die van Monaco weleens voor poseren. Dat is niet het plaatje dat ze willen neerzetten. Bij hoge uitzondering is er een keer een majestueuze shoot voor een bijzonder jubileum. Voor de rest vooral beelden van zakelijke bezoeken, het koningspaar in gesprek met het volk. Heimelijke foto’s van dure vakanties, bijvoorbeeld van Máxima in bikini op de koninklijke speedboot? Daartegen is hard opgetreden. Er werden rechtszaken gevoerd.

Als Máxima had gewild dat heel Nederland, of de hele wereld, haar in zwemkleding kon zien, zou ze voor de zomerfotosessie wel een waterfestijn hebben georganiseerd met haar dochters. Dat had ongetwijfeld de mooiste beelden opgeleverd die zelfs over een eeuw nog voor gespreksstof zouden zorgen. De pers natgespoten met een waterpistool door de koning in zijn Speedo, Alexia die waterballonnen naar de andere kant van het door de RVD gespannen koordje had gegooid. Het is allemaal niet aan de orde. Dit is niet het beeld dat de leden van het Koninklijk Huis van zichzelf willen laten zien. Het leidt af van hun werk en hun boodschap. Als ik voor mezelf mag spreken, zou ik me overigens absoluut niet prettig voelen om in mijn zwembroek in de kijker te staan. Ieder heeft zo zijn onzekerheden.

Ik kan me voorstellen dat als er stiekeme foto’s worden gepubliceerd, dat nog erger is. Wellicht kent u de foto’s van koningin Máxima in en om de Griekse wateren in haar bikini. Dat was geen officiële fotosessie. Iedereen zal zeggen dat Máxima trots mag zijn. Maar wie de foto’s publiceerde, kreeg een advocaat van het koningspaar op zijn dak: schending van de privacy. Waar de Oranjes in de tijd van Juliana nog relatief voorzichtig omgingen met de media, wordt nu harder opgetreden.

In Juliana’s tijd voeren Nederlandse paparazzi op bootjes langs de villa in Porto Ercole en maakten leuke foto’s van Bernhard in zwembroek en Beatrix en Margriet in hun badpak, in plaats van de kiekjes van het brave fotomoment. De Oranjes waren er niet blij mee, maar hielden zich gedeisd. Dat veranderde nadat prinses Caroline van Monaco doorprocedeerde tot aan het Europese Hof. Daaruit is de mediacode van de Oranjes ontstaan. Sindsdien zijn heel wat juridische brieven gestuurd en rechtszaken gevoerd in naam van Oranje. Het maakte het misschien wel saaier.

Maar nu is daar Eloise, de dochter van prins Constantijn en prinses Laurentien. Ze is de eerste in de familie die een verdienmodel heeft gemaakt van de achternaam Van Oranje. Van het feit dat ze vijfde in lijn voor de troon is, kleindochter van Beatrix en het nichtje van de koning. Was ze dat allemaal niet, dan had ze nu geen 363.000 volgers gehad natuurlijk. Of werd ze niet gevraagd voor een programma als Het Perfecte Plaatje. “We zijn in koninklijk gezelschap”, introduceerde de presentator de gravinfluencer. ’Het koninklijke’ is haar kruiwagen, dat valt niet te ontkennen. Het is verfrissend dat ze in de uitzending in badpak te zien is. Niets mis mee! Veel respect voor haar durf. Bovendien is het haar leven en ze moet zelf voor haar inkomen zorgen.

Maar alles bij elkaar pakt ze het heel anders aan dan haar familieleden, met hun zorgvuldig opgebouwde imago. Zou ze daar rekening mee houden? Zelf ziet ze zich niet als royal, de troon lijkt voor haar mijlenver. Ze is vooral een celebrity. Maar wat gebeurt er als ze net als andere BN’ers binnenkort op de foto wordt gezet als ze met Constantijn en Laurentien op het strand ligt te chillen? Zou ze als een oranje leeuw brullen om haar privacy óf omarmt ze alle kanten van de roem?

Beeld: RTL/VIDEOLAND/Het Perfecte Plaatje

Deze column is gepubliceerd in Weekend nummer 20. Dit nummer bestellen kan hier. Liever online lezen? Klik dan hier