Regisseur onder de indruk van Waylon

Dat Ilse DeLange en Waylon in de finale van het Eurovisiesongfestival staan, is volgens kenners mede te danken aan het uitstekende camerawerk van de Belgische regisseur Hans Pannecoucke. De zangeres nam zelf contact op met de Belg. 'Ze belde me en ik ben meteen naar Nederland gereden. Ik hoorde het liedje van haar en Waylon en het had in één keer in mijn hoofd', zegt hij in het AD.

Pannecoucke is verrast en onder de indruk geraakt van Waylon. 'We hebben het drie, vier keer gerepeteerd. Dinsdagavond is alles precies zo uitgevoerd zoals we het hebben geoefend. Waylon heeft me zelfs een beetje verbaasd. Hij komt altijd over als een vrijbuiter. Maar hij heeft het superprofessioneel gedaan. Hij is een goede acteur. De manier waarop hij het contact zocht met de camera…. Heel straf.'

Dat The Common Linnets als eerst van bovenaf werden gefilmd, was een besluit van de regisseur zelf. 'Op ooghoogte bestaat het risico dat óf de een, óf de ander net iets prominenter in beeld is. Daarmee kiest een cameraman partij. Van boven af zijn beiden op exact dezelfde manier in beeld. Ik heb na dat eerste shot bewust heel lang gewacht tot het gezicht van Ilse en Waylon te zien was. Zo bouw ik spanning op: het publiek hoort ze zingen. Maar wie zijn het? Hoe zien ze er uit?'

Helemaal tevreden is Pannecoucke niet, maar daar kan hij mee leven. 'Het is goed gelukt de sfeer van het liedje over te brengen. Al ben ik natuurlijk nooit helemáál tevreden. Het in- en uitzoomen ging soms wat te traag. En ik vond dat Ilse en Waylon een keer niet dichtbij genoeg in beeld werden gebracht. Maar dat zijn details. De gewone televisiekijker zal er niet veel van hebben gemerkt. Het gaat uiteindelijk toch om dat liedje. En om de manier waarop dat wordt gezongen. Zet Ilse en Waylon met een microfoon in een zaal en iedereen is stil. Die twee hebben de juiste houding. De juiste uitstraling.'