Leonardo bestelt Nederlandse filmposter

Leonardo DiCaprio heeft contact gezocht met een Nederlandse illustrator die een alternatieve filmposter voor zijn film The Wolf of Wall Street heeft gemaakt. De tekening van de 22-jarige Haagse ontwerper Clemens den Exter, die nu in New York woont, was een grote hit op het Filmfestival Rotterdam.

De poster van de voormalige student van de Willem de Kooning Academie hing in de foyer van bioscoop Cinerama en vond zo via de sociale media zijn weg naar Hollywood, waar DiCaprio er kennis van kreeg. Hij heeft inmiddels een aantal exemplaren van de poster besteld. Ook het productiebedrijf van regisseur Martin Scorsese heeft al enthousiast een bestelling geplaatst.

“Mijn doel was om het vulgaire van de film uit te stralen”, vertelt Den Exter. “Het was een vreemd en choquerend verhaal, dus de poster mocht daarom ook wel wat raarder en gedurfder zijn dan het origineel.” Op de afbeelding komen allerlei elementen uit de film terug, zoals drank, de stier die symbool staat voor Wall Street en een chimpansee tussen twee vrouwenbenen. “Vooral dat laatste leverde op internet veel reacties op”, lacht Den Exter.

De Nederlandse illustrator denkt verder dat zijn poster opvalt omdat hij niet lijkt op de meeste andere filmaffiches. “Ze zijn namelijk vrijwel allemaal hetzelfde tegenwoordig”, legt hij uit.

“Ze hebben altijd dezelfde composities en kleuren, zodat mensen een link kunnen leggen met andere posters van films die ze al kennen.” Het succes van zijn ontwerp “voelt alsof ik de jackpot heb gewonnen”. Den Exter werkt momenteel bij een groot designbureau in New York. “Maar dit zal zeker niet mijn laatste filmposter zijn.”