‘Trouw handelde goed in zaak Brandt Corstius’

Dagblad Trouw is niet in de fout gegaan met het verhaal waarin presentator Jelle Brandt Corstius zegt dat hij seksueel is misbruikt. Dat heeft de Raad voor de Journalistiek vandaag geoordeeld.

De krant hoefde degene die dat zou hebben gedaan, oud-collega Gijs van Dam, niet te benaderen voor een reactie. Hij was niet herkenbaar in het verhaal.

Trouw publiceerde het verhaal eind oktober. De man die Brandt Corstius zou hebben misbruikt, producent Gijs van Dam, stapte daarop naar de Raad voor de Journalistiek. Die oordeelt nu echter dat Trouw zorgvuldig genoeg was.

Wel vindt de Raad dat de krant iets voorzichtiger had moeten zijn in het begin van het verhaal. Daarin staat dat de zin: 'Ook journalist Jelle Brandt Corstius is slachtoffer'. Daarmee presenteert de krant zijn bewering als een vaststaand feit.

Brandt Corstius deed zijn verhaal toen er veel loskwam in het kader van #MeToo, over ongepast seksueel gedrag.

Geef een reactie

Gerelateerde artikelen