Soldaat Van Oranje verslaat The Phantom

Met maar liefst 1095 voorstellingen in ruim 3 jaar tijd mag de musical Soldaat van Oranje zich na zaterdag 28 december de langstlopende theatervoorstelling ooit in ons land noemen. Hiermee verslaat de productie The Phantom of the Opera, die na 1094 keer in 1996 stopte.

Producent Joop van den Ende reageert sportief op het feit dat zijn voorstelling het aflegt tegen het succes van Soldaat van Oranje. ''Ik feliciteer de makers van Soldaat van Oranje met het grote succes van deze oorspronkelijk Nederlandse musical'', liet hij weten aan het ANP. ''Wij zijn trots op het record dat wij 17 jaar geleden hebben gevestigd met The Phantom of the Opera als langstlopende musical in ons land met ruim 1,8 miljoen bezoekers bij 1094 voorstellingen. Dat het record qua aantal voorstellingen nu wordt gebroken, toont de nog steeds positieve ontwikkeling van de musical in Nederland. En ik verwacht dat Soldaat van Oranje ook het record in aantal bezoekers zal gaan breken.''

Eerder werd Soldaat van Oranje al uitgeroepen tot langstlopende Nederlandse productie. Daarvoor was de eer voor Ciske de Rat – de Musical, eveneens van de hand van Van den Ende.

De mijlpaal wordt volgend weekeinde gevierd in aanwezigheid van vele gasten uit de theaterwereld en voormalige castleden. Onder hen ook Ben Cramer en Joke de Kruijf, die beiden meespeelden in The Phantom. Het publiek kan het feestgedruis deze avond kort meemaken, want om 23.15 uur wordt er op Nederland 1 in 6 minuten rechtstreeks geschakeld naar de TheaterHangaar in een reclameblok van Ster. Hierin zijn onder meer korte interviews met enkele spelers te zien.

Soldaat van Oranje is gebaseerd op het waargebeurde verhaal van Erik Hazelhoff Roelfzema, een Leidse student die zich tijdens de Tweede Wereldoorlog ontpopt tot een van de grootste verzetshelden van ons land. De theatervoorstelling ging op 30 oktober 2010 in première in de TheaterHangaar op het voormalig vliegveld Valkenburg in Katwijk. Inmiddels hebben meer dan 1,2 miljoen mensen de musical bezocht.

,,Een beetje surrealistisch'', vindt producent en bedenker Fred Boot. ,,Dit gaat zo je voorstellingsvermogen te buiten. Dat we met één voorstelling al zo lang spelen, met zo veel bezoekers. Nee, daar denk je niet aan als je met zoiets begint.'' Aanvankelijk hoopten de makers dat de musical een jaar op de planken zou staan. ,,Dat was al heel optimistisch als nieuwe producent op een totaal onbekende locatie met onbekende acteurs en een regisseur (Theu Boermans) en schrijver (Edwin de Vries) die nog nooit een musical hadden gedaan'', vervolgt Boot.

,,We hebben gedurfd het onderscheid te maken en we hadden natuurlijk de titel mee'', zegt de producent. ,,Vooral het verhaal spreekt veel mensen aan. Het intrigeert niet alleen, het gaat in je buik zitten. De oorlog heeft ons allemaal direct of indirect geraakt.''

Maar ook het spectaculaire decor maakt de musical bijzonder. ,,Je komt over de voormalige landingsbaan aan, in een oude hangaar, met een tribune die gaat draaien, met een zee en een echte Dakota. Daardoor kun je niet ontkomen aan het verhaal.'' De technische hoogstandjes leidden ook tot problemen, vooral in het begin, toen de voorstelling drie keer moest worden stopgezet en zo’n 30 keer werd onderbroken door een storing in het geluid of de projectieschermen.

Inmiddels heeft de musical al 12 koninginnen 'versleten' en kropen negen acteurs in de huid van Erik Hazelhoff Roelfzema. Dat betekent ook steeds afscheid nemen en mensen opnieuw inwerken. ,,Best heftig, iedereen heeft zo’n hechte band met elkaar omdat je heel veel tijd in het 'soldatendorp' doorbrengt. Het is nog net niet sectarisch'', vertelt de producent.

Soldaat van Oranje gaat door zolang er publiek komt, stelt Boot. ,,Al zullen we op een soort hoogtepunt ooit wel stoppen. We gaan het niet uitmelken.''

 

Inmiddels is er belangstelling vanuit Duitsland, Engeland en Japan voor de musical. De gesprekken hierover lopen nog, zegt Boot. Nieuwe plannen zijn er inmiddels ook. ,,We hebben de rechten gekocht van het boek van Russell Shorto: Island at the Center of the World over de ontstaansgeschiedenis van New York. Edwin de Vries en Theu Boermans, die ook de regie doet, werken aan het scenario. We zoeken nog een geschikte locatie.''