Patty Brard

Column Patty Brard

Even over..... Echte Meisjes Op De Prairie

 

Ik ben een kijkcijfergevoelig mens. Ik was dan ook bloedchagrijnig toen ik de kijkcijfers zag van het programma Echte Meisjes Op De Prairie! Wat een teleurstelling. Ik detecteer een nieuwe trend: ’Haal RTL5 onderuit!’ Een paar maanden geleden vertrok ik met vijf meiden en vijf homo’s uit eerder uitgezonden realityseries naar Utah in Amerika om ze daar te testen op hun uithoudingsvermorgen. Hoofdprijs: 40.000 euro. Met 10 hysterische types, die we op de prairie het vuur aan de schenen legden, weet je nooit welke kant het opgaat. Geen hotel, geen sanitaire voorzieningen, als je mazzel had, kreeg je een tent met avondeten. Zo niet, had je bij het verliezen van de opdracht een sterrenhemel, een slaapzak bij min 10 graden en wat rauwe bonen met lever om je buik mee te vullen. Een ware hel! Maar je moet er wat voor over hebben om die 40.000 euro mee naar huis te mogen nemen.

Ook al zat ik zelf in een tochtige ranch met vette buffetten en line dancende toeristen, ik heb genoten van het gezamenlijk onmogelijk maken van het leven van onze kandidaten. Ineens wist ik het weer, ik hou van programma’s maken en niet van zeggen wat een ander voor je opgeschreven heeft. Ik lig dan ook elke dinsdagavond om 21.30 uur gevouwen van de lach naar onze prairie-avonturen te kijken. En elke woensdagochtend kijk ik half jankend in bed naar de kijkcijfers. Wat een drama! Het is zo onterecht!

Maar ja, jongeren kijken tegenwoordig wanneer ZIJ willen. Ze gaan er op dinsdagavond niet meer met een zak chips en een colaatje voor zitten. Er is uitgesteld kijken, zelfs vooruit kijken voor een euro kan al. Waar de programmamaker zich nog druk zit te maken om een fantastische cliffhanger, barst op Twitter en Facebook al een discussie los over de eliminatie die de week erop nog moet gaan plaatsvinden. Hebben ze allemaal allang gezien. Ik snap wel dat ik met mijn tijd mee moet gaan, maar misschien is het dan ook handig dat de stichting Kijkonderzoek ook met zijn tijd meegaat en ons een iets realistischer kijk geeft op hoeveel mensen er uiteindelijk echt hebben gekeken.