×
AdBlock gedetecteerd!

Beste bezoeker,

Wij zien dat je een adblocker gebruikt die ervoor zorgt dat je geen advertenties ziet op onze website. Dit vinden wij jammer, want de artikelen op onze website zijn mede dankzij deze advertenties gratis te lezen en bekijken. Wil jij een uitzondering maken voor onze website of meer lezen over de wijze waarop wij met advertenties omgaan? Klik dan hier.

John de Mol doodverklaard in nepadvertenties

John de Mol doodverklaard in nepadvertenties
21.02.2020 -

John de Mol is opnieuw onderwerp van misleidende advertenties op internet. Vrijdag verscheen zijn beeltenis in advertenties op de nieuwssites van onder meer De Telegraaf, het AD en NU.nl. Daarop leek het alsof de mediatycoon was overleden. 'Vaarwel John de Mol (1955-2020). Nederland is in shock', zo is te lezen.


Talpa heeft direct actie ondernomen, zo bevestigt een woordvoerder na berichtgeving hierover van Shownieuws. ‘Het betreft hier fakeadvertenties die geplaatst worden via de advertentiedienst van Google, vergelijkbaar met de advertenties aan het begin van de Facebook-kwestie. Ook toen verschenen de advertenties via Google, maar na contact met Google en de websites waarop de advertenties verschenen was het probleem opgelost.’

Volgens de zegsvrouw lijkt het erop alsof ‘dit soort advertenties nu toch weer via Google geplaatst worden sinds dit via Facebook onmogelijk is gemaakt’.  Talpa heeft de nieuwssites gevraagd de nepadvertenties te verwijderen. Ook is er contact opgenomen met Google.

Of er wederom gerechtelijke stappen volgen, is nog onduidelijk. ‘We gaan nu met Google in gesprek over het structureel voorkomen van deze advertenties. Als dit niet tot resultaat leidt, sluit John de Mol een gang naar de rechter niet uit.’

Google laat in een reactie weten: ‘De nepadvertenties die we vandaag over John de Mol hebben gezien, zijn verschrikkelijk. We werken zo hard als we kunnen om te voorkomen dat nare advertenties verschijnen op websites die met onze advertentiesystemen werken.” Het bedrijf spreekt van een kat- en muisspel met oplichters. “Elke dag verwijderen we al gemiddeld zo’n 6 miljoen advertenties. In 2018 blokkeerden we ook nog eens bijna één miljoen malafide accounts.’

De Mol won vorig najaar een zaak tegen Facebook. Het sociale medium moest op last van een dwangsom alle nepadvertenties weren waarin John de Mol bitcoinproducten lijkt aan te prijzen.