Sponsor VI neemt afstand van ‘Renate-grap’

De Toto, één van de drie sponsors van het programma Voetbal Inside, neemt nadrukkelijk afstand van de ‘grap’ die René van der Gijp, Johan Derksen en Wilfred Genee vrijdag in het programma maakten over transgenders.

Van der Gijp verkleedde zich als vrouw en stelde voortaan door het leven te gaan als ‘Renate’. Derksen verklaarde op zijn beurt transgenders vreemd te vinden. Zij deden hun act naar aanleiding van de Belgische VTM-journalist Bo Van Spilbeeck, die vanaf vorige week door het leven gaat als vrouw. De vertoning riep veel negatieve reacties op, onder meer van sociale organisaties en politieke partijen.

'We vonden het optreden van Van der Gijp ronduit smakeloos en we nemen met klem afstand van alle kwetsende grappen', stelt een woordvoerder van de Toto maandag. 'We snappen ook niet wat dit met voetbal te maken heeft. Wij zijn sponsor van het programma omdat het over sport gaat. Dit is ook de mededeling die wij aan RTL hebben overgebracht vandaag'.

Toto stelt met klem niet over de inhoud van het programma te gaan: 'Maar we kunnen wel ons standpunt overbrengen. En daar zagen we nu ook aanleiding voor. We gaan ervan uit dat RTL dit ook overbrengt aan de makers van het programma'. RTL heeft gezegd de ‘grap’ te gaan bespreken met de drie mannen. Derksen liet al weten niets van zijn woorden terug te nemen.

De andere twee sponsoren, Heineken en Gillette, waren maandag vooralsnog niet voor commentaar bereikbaar.